Norsk fra idé til produkt: Røros Tweed
Det er for dyrt å produsere i Norge. Dette mantraet hører vi stadig vekk, og de fleste norske merkevarer har flagget ut produksjonen sin for lengst. Men noen få går mot strømmen, og de siste par årene opplever vi også en merkbar økt interesse for norske varer blant kundene. Vi har snakket med Øystein Digernes fra Røros Tweed om hvordan de lykkes med det umulige: produksjon i Norge med norske råvarer og designere.
- En av de viktigste årsakene til den økte interessen for norsk produksjon har vært folks bevissthet rundt miljø og bærekraft. Fokus på lokal produksjon og kvalitet har vært en økende trend i interiørbransjen som har vært positiv for oss som norsk produsent. I en så konkurranseutsatt bransje som tekstilbransjen, der de fleste har måttet flytte produksjonen til utlandet, er det naturligvis veldig hyggelig at Røros Tweed etter 80 år som tekstilbedrift aldri har merket større etterspørsel etter helnorske produkter, forteller Digernes.
Røros Tweed ligger 600 meter over havet på Røros. En usannsynlig beliggenhet for en tekstilfabrikk, kan mange tro – men den har sin historie. Peder Hiort, som var direktør ved Røros Kobberverk på 1700-tallet, testamenterte hele sin formue til de fattige på Røros. Ifølge testamentet, skulle det kjøpes inn ull og lin til utdeling blant de fattige. Av dette skulle de spinne, strikke og veve til produksjon av varme klær som var nødvendig i det kalde fjellklimaet på Røros.
Produktene ble samlet inn, og lønn betalt for arbeidet. Hvert år ved Sankthans-tider ble disse tekstilproduktene, sammen med andre gaver, delt ut til de trengende. Mange som først var lønnet for arbeidet, fikk produktene tilbake som gaver. Fabrikken Røros Tweed var en videreføring av Hiorts Stiftelses husflidsvirksomhet etter en gradvis utvikling til mer fabrikkmessig produksjon
I dag har Røros-Tweed fokusert sin produksjon på pledd og puter av høy kvalitet i 100 % ren norsk ull. Designet blir til i samarbeid med kjente, norske formgivere som Kristine Five Melvær, Snøhetta, Anderssen & Voll og mange flere.
- Vi er heldige som har fått jobbet med så mange dyktige designere opp gjennom årene, og som produksjonsbedrift er det alltid fint å bli utfordret av eksterne designere som ser nye muligheter, understreker Digernes. Noen designere har vi kontinuerlig samarbeid med og noen blir engasjert etter en konkret brief fra oss. Når vi starter nye designsamarbeid er det ofte tidligere arbeid fra designeren som inspirer oss til å ta kontakt, mens andre ganger kan det være konkrete forlag vi synes det er verdt å gå videre med. Det viktigste for prosessen er uansett at vi har en felles forståelse av oppdraget og uttrykket vi ønsker kolleksjonen skal ha.
Med kombinasjonen norsk produksjon og moderne, norsk design har Øystein Digernes og teamet hos Røros Tweed etablert en sterk merkevare som også opplever god etterspørsel utover landegrensene. Suksessen har imidlertid ikke kommet over natten:
- Jeg tror tålmodighet er en nøkkelfaktor for alt arbeid på eksportmarkedet. Det er lett å tenke at alt som fungerer i Norge kan fungere i alle andre land, konstaterer Digernes. Men det er en voldsom konkurranse og kamp for å komme inn på de samme butikkene, og det å bygge en merkevare tar tid. Så uansett hvor mye oppmerksomhet norsk design får i utenlandspresse og lignende , kreves det fortsatt at man jobber systematisk for å bygge merkevaren i de ulike eksportmarkedene – med de ulike markedstilpasningen som hvert enkelt marked eventuelt krever – for å få tilstrekkelig etterspørsel. I tillegg mener jeg det er bedre å ha fokus på noen utvalgte markeder i stedet for å prøve å vinne hele verden med en gang.
Resultatet taler for seg selv: Den vesle fabrikken har skapt arbeidsplasser på Røros siden 1952 og merkevaren Røros Tweed verdsettes svært høyt både hos våre lokale kunder i Designforevig og av tilreisende. Vi heier på den norske merkevaren, og ser frem til å levere mengder av varme gaver fra Røros Tweed i årene som kommer!